مهد کودک و پیش دبستانی آوان

فعالیت‌های زیست محیطی

در سال‌های اخیر نگرانی نسبت به وضعیت محیط زیست، در جامعه افزایش یافته است. هشدارهای مکرر کارشناسان این حوزه برای استفاده صحیح از منابع طبیعی ،گویای این واقعیت است که محیط زیست، بیش از پیش در معرض آسیب می‌باشد. در چنین شرایطی به یک همت جمعی نیازمندیم. کم توجهی به حفاظت از محیط زیست، در معرض خطر قرار گرفتن گونه‌های جانوری، آلودگی رودها، تخریب خاک ،کم آبی و ... عواملی هستند که جوامع بشری را تهدید می‌کنند.  آموزش کودکان به احترام به طبیعت، نه تنها آن ها را به شهروندان مسئول تبدیل می کند، بلکه از آن ها پاسداران بهتری برای سیاره مان زمین می سازد.
در آوان بچه‌ها با بازیافت و جدا سازی زباله‌های خشک و تر، استفاده مجدد از مواد بازیافتی آشنا می‌شوند. با مواد بازیافتی کاردستی و آثار خلاقانه پدید می آورند. همچنین بهترین راه برای برقرار کردن ارتباط میان کودکان و طبیعت، کمک گرفتن از آن ها در باغبانی است. باغبانی سبب می شود که خاک را لمس کنند و انواع گوناگون حشره ها، کرم ها و دیگر موجودات شگفت انگیز را ببینند. نگهداری و مراقبت از گیاهان، فرصتی بی همتا برای آن هاست تا دوره ی رشد گیاهان را از نزدیک ببینند. کودکان در آوان این فرصت را می‌یابند تا در کلاس‌های باغبانی و کاشت گیاه مشارکت کنند و مراقبت و آبیاری گیاه‌های موجود در مجموعه را  نیز بر عهده گیرند.

آموزش مفاهیم علوم

یافته‌های تحقیقاتی نشان داده است بچه‌هایی که در دوره پیش دبستان تجربه‌های علمی به‌د‌ست آورده‌اند، در کلاس اول سریع تر از بچه‌هایی که فاقد این فرصت‌های علمی بوده‌اند، در فراگیری خواندن پیشرفت می‌کنند. علوم را می‌توان در سال‌های اولیه و دوران ابتدایی به کودکان آموزش داد. مطالب علمی و موضوعات علوم را می‌توان به طریقی بازسازی و دوباره سازی کرد که کودکان بتوانند با مفاهیم علمی و به صورتی ساده آشنا شوند. در این مورد، گنجاندن علوم در برنامه درسی اولیه، ضروری به نظر می‌رسد. بهترین طریق کمک به بچه‌ها، برای آنکه جهانی را که در اختیار دارند بشناسند، این است که موادی را در دسترسشان قرار دهیم تا از طریق به‌کار بستن، تجربه کردن و استدلال، درباره آن‌ها اطلاعاتی کشف کنند. این امر به بچه‌ها کمک می‌کند تا خلاقانه بیندیشند. 
در حقیقت یک آموزش خوب علوم، برای هر کودکی مهم است. به این خاطر که علوم در همه جا هست و درک اینکه بخشی از زندگی روزمره ما است، می‌تواند کودکان را به موفقیت‌های بزرگی در زندگی برساند. امروزه مفهوم اینکه علوم تنها برای دانشمندان و مهندسان لازم است منسوخ شده است. یک آموزش خوب علوم برای کودکان در همه پیش زمینه‌ها، استعدادها، علایق و توانایی‌ها ضروری است. علوم به کودکان کمک می‌کند که چطور یاد بگیرند، مشاهده کنند، اطلاعات را جمع‌آوری کنند، نتایج را تفسیر کنند و تفکرشان را درباره ایده‌ها و اتفاقاتی که آن‌ها در زندگیشان با آن روبرو می‌شوند، بازگو نمایند. در آوان کودکان این فرصت را می‌یابند تا پدیده‌ها و آزمایش‌های علمی را مشاهده کنند و درباره آن به کند و کاو و حل مسأله بپردازند.

آوا ورزی با سی‌بی‌لک

آواورزی روی ورزیدن یا ورزش آواها با کودکان خردسال کار می‌کند. در رشد زبانی کودکان مرحله ۲ سال تا شش سالگی بسیار اهمیت دارد. در این دوره پرورش توانایی شنیداری کودک می‌تواند در رشد زبانی او بسیار تاثیرگذار باشد. به طور کلی در ایران و کشورهایی مانند ما، آموزش زبان را مترادف با آموزش خواندن و نوشتن می‌گیرند که این یک برداشت نادرست و کهنه از آموزش زبان است. چون این آموزش( آواورزی ) با روند رشد کودک هم راستا است به تفکیک و شناخت آواها و تیز شدن گوش کودک کمک‌های شایان می‌کند.
آواورزی در چهارچوب  رویکردآموزش خلاق کودک محور، تهیه شده است. این رویکرد از بالا به کودک نگاه نمی‌کند. در این رویکرد اصل آموزش برپایه نیازهای کودکان که بازی و شادی و شکوفایی رشد است، شکل گرفته است. بنابراین فرآورده‌های موجود در این چارچوب همگی با داستان و ترانه همراه هستند و کودکان به اشتیاق به سوی آن‌ها می‌روند. آواورزری به خردسالان کمک می‌کند که گام‌های خواندن و نوشتن را که خوب شنیدن و خوب سخن گفتن است بهتر فرابگیرند. بنابراین خردسالانی که با این بسته‌ها آموزش می‌بیند درهنگام دبستان از جنبه شنیداری و سخن گفتن با کودکانی که روی آن‌ها کار آواورزی نشده است در دو سطح متفاوت قرار می‌گیرند. کودکانی که کار آواورزی انجام داده‌اند، در سخن گفتن و خواندن و نوشتن رشد بالاتری خواهند داشت. در آوان بسته‌ی آموزشی آوا‌ورزی با سی‌بی‌لک همراه با فعالیت‌های متنوع  گروهی با بچه‌ها کار می‌شود تا توانمندی آن‌ها در حوزه مهارت‌های کلامی- شنیداری افزایش یابد.

الفبا ورزی با کاکا‌ کلاغه

الفباورزی شناخت آواهای الفبا به شیوه‌ای علمی و با رویکرد است. رویکرد الفباورزی آوایی- رانشی است. یعنی این که کودک هم از جنبه آوایی با الفبای زبان فارسی آشنا می‌شود و هم از جنبه رانش یا تلفظ جایگاه یا خاستگاه هر صدا یا واک را از حلق تا لب‌ها می‌شناسد. الفباورزی تنها روی واک‌ها یا صداهای الفبای زبان فارسی تمرکز دارد و از نظر گام‌بندی ، گام بالاتر در آموزش زبان به کودکان پیش دبستان است. کار الفباورزی آشنایی کودکان با آواهای الفبایی و خاستگاه رانشی هر صدا یا واک الفبایی است. پیش از آن که کودکان به خواندن و نوشتن بپردازند، باید الفبای زبان فارسی را از جنبه آوایی بشناسند، وگرنه نه خوب می‌توانند بخوانند و نه بنویسند.
بسته ی الفباورزی با رویکرد آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان و به شیوه آوایی- رانشی 
  Articulative-Phonics سامانه ی الفبای فارسی را به کودکان و بزرگ سالان می آموزد. در این شیوه آوای واکی و رانش گاه آن بدون کاربرد خواندن یا نوشتن آموزش داده می شود.آموزش الفبا، پایه ی آموزش زبان خواندن و نوشتن است. در جامعه ی ما این اندیشه جا افتاده است که آموزش الفبا ویژه سال نخست دبستان است. در حالی که آواشناسی و واک شناسی و در پی آن نویسه شناسی و در گامی بالاتر نشانه شناسی آمیختی پیش نیازهای خواندن و نوشتن درست و سنجیده است. این گام ها نیاز به سال ها فراگیری پیوسته از سوی کودکان پیش دبستان دارد.

مهارت‌های زندگی

به راستی بزرگ‌ترین رسالت در امر پرورش کودکان آموزش مهارت‌های زندگی و آماده کردن آن‌ها برای ورود به زندگی اجتماعی است. سازمان بهداشت جهانی مهارت‌های زندگی را این‌گونه تعریف می‌کند: مهارتهای روانی – اجتماعی که به ما کمک می‌کنند با نیازها و چالش‌های زندگی روزمره بهتر کنار بیاییم. در مجموعه آوان تلاش می‌کنیم تا بر روی پرورش مهارت‌های زیر در کودکان از طریق انجام فعالیت‌های متنوع و متعدد کار کنیم:
  • اعتماد به نفس
  • دوست یابی و شیوه ارتباط با همسالان
  • جرات مندی در روابط بین فردی
  • حل مسئله و تصمیم گیری موثر برای مشکلات روزمره
  • فکر کردن به شیوه خلاقانه
  • فکر کردن به شیوه تحلیلی و نقادانه
  • شناخت احساسات و توانایی بیان احساس
  • خود مراقبتی و کسب توانایی "نه" گفتن
 یادگیری این مهارت ها کودکان را برای یک زندگی مفید، کارآمد و شاد مجهز می کند به طوری‌که بتوانند مشکلات را به درستی حل کنند، احساس مثبتی نسبت به خود و دیگران داشته باشند و برای دنیای بزرگسالی توانمند شوند.

ارزش‌های زندگی

برای آن‌که کودکان ما زندگی همراه صلح و آشتی با خود و جهان پیرامونشان را یاد بگیرند باید از همین دوران ارزش‌های زندگی را به آن‌ها بیاموزیم . به این منظور تیم آموزشی آوان با استفاده از کتاب ارزش های زندگی، 10 ارزش شامل احترام به خود و دیگران، آزادی، شادی، همکاری، فروتنی، سادگی، راستی، مسئولیت‌پذیری، صلح و بردباری و دیگرپذیری را  در طول سال به شیوه‌ای خلاق و با کمک فعالیت‌هایی گروهی مانند بازی، شعرخوانی و گفت‌وگو، قصه و نمایش و کاردستی به بچه‌ها آموزش می‌دهند. این ارزش‌ها جهانی هستند یعنی در سراسر جهان و در همه فرهنگ ستوده می‌شوند.باید توجه داشت که این ارزش‌ها به هم وابسته هستند و در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند و کامل می‌شوند. به سخن دیگر تاکید یک سویه و جزء نگرانه بر ارزشی خاص ممکن است کودک را تک‌بعدی کند.هدف از آموزش این مفاهیم، یاری به کودک برای تفکر در ارزش‌های زندگی و تبدیل کردن آن‌ها به رفتارهایی سازنده در طی زندگی روزانه است و کودک را در کشف و شناخت گنج‌های درونی خودیاری می‌دهد.