مهد کودک و پیش دبستانی آوان

کلاس های فوق برنامه

موسیقی

آموزش موسیقی کودکان با درس‌ها و نت‌های موسیقی آغاز نمی‌شود.موسیقی برای کودکان با بازی معنا پیدا می‌کند، اصوات، ریتم و ملودی‌ها، زیر و بمی نت‌ها و به طور کلی اصطلاحات موسیقی  ابتدا باید از دل بازی بیرون بیاید و سپس با ساز نواخته‌شود. کودکان با انجام دادن حرکات ریتمیک مثل دست زدن، پا کوبیدن، راه رفتن، دویدن، پریدن و .... به نظمی ریتمیک می‌رسند و وقتی این حرکات ریتمیک با صداها، شعرها، شکلک‌ها و بازی‌ها ترکیب شود. کودک به انسجام حسی حرکتی دست پیدا می‌کند. در آوان کلاس تخصصی موسیقی با متد ارف شولورک  توسط مدرس موسیقی کودک برگزار می‌شود. نگرش ارف شول ورک بر پایه ی سه عنصر موسیقی، حرکت و کلام بنا شده است. در این دوره فعالیت هایی در قالب بازی های موسیقایی (ریتمیک و آوازی)، بازی های کلامی (استفاده از متل ها و قصه ها) و بازی های حرکتی انجام می شوند. هدف از از این دوره بالا بردن توانایی درک ریتم و موسیقی در کودکان و غنی کردن تجربه ی موسیقایی و حرکتی آنان است. روند آموزشی در بستر کارگروهی و فضایی خلاق شکل می گیرد.

دوره های I-Maths
تحقیقات به اثبات رسانده است که چنانچه آموزش مفاهیم ریاضی از طریق شیوه‌هایی که با زندگی روزمره کودک ارتباط دارد انجام گیرد، کودک خیلی زود، پیش از آنکه پای به دبستان گذارد، اندیشه‌ها و مفاهیمی از مطالب ریاضی به دست می آورد؛ زیرا ریاضی در واقع زبانی برای تعریف و بیان اندازه‌ها، نظامی برای شمارش و ... است. مفاهیمی همچون کم، زیاد، کوچک، بزرگ، خالی، پر، سبک، سنگین و... از جمله مفاهیم مهمی هستند که کودکان پیش از دبستان به تدریج شروع به فراگیری آنان میکنند.
برنامه I-Maths  یک برنامه آموزشی جهانی برای ریاضیات است که پنج هدف اصلی را دنبال می‌کند:
 از بین بردن ترس  از ریاضی
 برداشتن موانع خلاقیت
توسعه مهارت فکر کردن
 انتقال مفاهیم پایه و زبان ریاضی
 درک و استنتاج در عمل
این برنامه بچه ها را ترغیب به مهارت بحث کردن می کند. برای داوطلب شدن در بحث بچه ها اول بایستی شنیدن نظرات هم گروه های خود را یاد بگیرند. محور اصلی دوره برانگیختن بچه ها برای توسعه مهارت فکر کردن و پروراندن این خصوصیت است. فرصت های زیادی برای بچه ها ایجاد می شود برای بیان اینکه آنها چه فکر می کنند، چه انجام می دهند، چرا این کار را انجام دادند، و استفاده از اطلاعات بدست آمده از تجربیات انجام شده برای تصمیم سازی. در بعضی از قسمت های این برنامه از بچه ها خواسته می شود که بر اساس مشاهداتشان حدس هایی بزنند و بعد به دنبال مثال هایی بگردند که حدس آنها را تایید یا رد کند. شباهت ها و تفاوت ها را پیدا کنند و دریابند که چندین راه حل ممکن است برای یک مسئله وجود داشته باشد(همیشه اولین راه حل بهترین راه حل نیست).
اکثر مطالعات و پژوهش‏ها نشان می‏دهد محیط خانواده پاسخ‏گوی رشد شناختی و اجتماعی کودک بعد از سه سالگی نیست و کودکان در این سن، نیاز به شرکت در فعالیت‏های اجتماعی بیشتری دارند. در این زمینه آموزش مفاهیم ریاضی از اهمیت خاصی برخوردار است و ابزاری بسیار مهم و کارآمد جهت ارتباط کودکان با محیط پیرامونشان می باشد. از طرفی یافته های علمی نشان می دهد به طور متوسط ۶۵ درصد افراد جامعه ترس از ریاضیات را همواره با خود دارند و این ترس را به فرزندان خود نیز منتقل می کنند. به عبارت دیگر فرزندان ما به راحتی از ابزاری کارآمد که می تواند باعث توسعه و ارتقاء توانمندی ذهن گردد بهره ناچیز می‌برند. استفاده از رویکرد و ابزار مناسب و محیطی غنی و شاد زمینه را برای رشد شناختی مناسب کودکان فراهم می‌نماید.